Thursday, 24 September 2015

Makna Bacaan Dalam Solat

Pernah tak antara kita yang tersedar, setelah solat berpuluh tahun tapi makna satu perkataan dalam solat pun kita tak faham. Lagi pula kita bukan orang Arab dan langsung tak pernah belajar bahasa Arab. Bagaimana kita nak faham erti bacaan solat kita.

Penting ke untuk tahu makna setiap lafaz kita dalam solat? Ya, sangat penting, macam mana kita tak mencapai khusyuk kalau kita tak faham apa yang kita baca?
Jadi masih belum terlambat untuk kita belajar dan memperbaiki solat kita setiap hari. Jika ada peluang belajar asas bahasa Arab lagi baik,

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu dapat mengerti apa yang kamu ucapkan, 
(jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekadar berlalu sahaja, sehingga kamu mandi.” (An-Nisa : 43)




Sumber: FB



No comments:

Post a Comment

SUPPORT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

Contact Form

Name

Email *

Message *

Penafian (Disclaimer)
suficreative.blogspot.my adalah perkongsian mengenai kekeluargaan, kesihatan, pendapat dan pengalaman penulis sahaja. Sebarang info yang berkaitan dengan isu perubatan dan melibatkan undang-undang adalah dibawah tanggungjawab anda sebagai pengguna. Dapatkan nasihat dari pihak bertauliah sebelum mengamalkan sebarang info terutama kesihatan sebagai langkah berjaga-jaga dan keselamatan.