Sunday, 25 January 2015

Isteri Urus Kewangan Keluarga III

Dah masuk 3 page, perkongsian hebat cara ibu-ibu menguruskan kewangan keluarga. Semoga info-info ini bermanafaat pada semua yang membaca. Semoga ibu-ibu ini sentiasa mendapat rahmat dari Allah dalam meneruskan kehidupan seharian.

Lagi point penting bila urus kewangan keluarga,

Wajib berjimat Ceramat 

Kita sambung baca lagi,

klu sy..sy bli brg kering tuk sebulan..n lauk sy bli seminggu sekali..lg lak skrg brg2 dh mhl..kena bajet la..n suami g keje sy bekal kan nasi tuk dia..tuk anak2 pun sy buat kan bekal..bkn sj jimat..tp kesihatan anak2 n suami terjg..cuma nk kena rajin la..

suami gj sy bwh 5k..sy full h/wife...tp sy dpt buat duit sebulan 13k-15k setiap bulan hanye di rumah shj...alhamdulillah...hutang bank hanye rumah shj...duit gj suami sejak setahun lalu xde sentuh..minggu lps sy br lps beli lg uma aprmt cash utk di jadikan rumah sewa...alhamdulillah rezeki thn br...setiap anak2 kami sediakan insurans...

Sy suri rmh spenuh masa gj hsbnd pun x bsar mana x smpi 2k pun wlupun rajin ot...tp tuk handle keewangan smua duit gaji yg hsbnd dpt dia bg kat sy.sy akan bajet tuk byar smua apa yg ptut..klu ikut mmmg x ckup skit kola d buatnya anak2 dah skolah..ni nak masuk yg ke4 dh dlm perut ni..tp sy usahakm tolong hsbnd sambil2 sy buatvkerja d rmh cri pndptan lbih..sy guna kan fb tuk jualan sy..sy jual kek bday kek kawin..buat katering..sy jual mcm2 jnis mkanan lah ikut prkmbangan n prmntaan.lpas tu sy buat ukiran inai pgantin .jd mua makeup pgntin n sy buat class2 masakkm n bakery...smua tu sy buat sy kuatkan smmgat nak tambah pndapatan . syukur alhamdulillah brhasil sy dpt ringankn beban suami kdng pndapatan sy mlbihi gj hsbnd sbln..sblum ni guna motor jer nal g mana2 nak bli barng jualan trpksa tggu hsbnd blik kerja..nak blnja barang2 pinjam kereta bapa..tp stlah sy bisnes slama 1thn lbih sy dah ada lesen kereta n dpt beli kereta wluoun kereta proton jer hihi alhamdulillah skrng dpt ringankn beban suami..tp bosalah bisnes ni kdang ada kdang x ada jd kena rajin n bnyk usaha n sabar...

Sy housewife...thn ni thn ke4 perkahwinan..ank sorang 11bln..sblm ade ank kami mmg sgt2 boros...duit gaji ckup2 ujung bln je...tp alhamdulillah rezeki bertambah sejak preggy smpai la skarang...lps kawen pindah kuarters(xde sewa),keta kancil(bli cash sblm kawen),bil api&air(awal2 kne tolak dlm payslip asben)peruntukkan utk mak suami(da tolak siap2 dlm payslip)...ank fully bf(jimat duit susu),da byk dpt jimat kt situ...sy dpt peruntukkan rm350(elaun isteri)+rm300(mengasuh)..gaji bersih suami rm900..duit dapur 200+100(anak)+50(astro)+100(duit kutu)..total rm450..suami sy pn maen kutu..hihi...balance rm450...duit dividen rm2400 dpt ujung tahun byr terus siap2 easybank..so x ya pk nk tolak 200 tiap2 bln...kalo ikut logik mmg rm200 duit dapur utk 1bln mmg x ckup..asben diet athkin..beras 10kg thn 2bln sy n ank je mkn nasi...suami dgn sukarela nk join diet,lg byk kami dpt jimat...

 sy nak share sikit..gaji sy campur suami lebih dari 5k..jumlah sebenar tak payah ckp lah..takut nnt ada org salah anggap kata kita riak pula

sebenarnya, expenses tinggi atau tak, bergantung kepada kita..jika kita nak ada banyak cash dalam tangan, PERBELANJAAN kena kurangkan..bila kita sudah ada lebihan dalam tangan, kita sndri lah kne buat keputusan sama ada nak naikkan perbelanjaan (expenses) atau tidak..kebiasaannya, bila duit dah ada lebih, mula lah kita ni mereban2 nak tukar kereta, tukar telefon, beli baju mahal2 dan macam2 yg sepatotnya tak perlu dan biasanya duit habis ke arah benda yg tak menambah nilai pun dlm hidup kita..tak payah rujuk orang lain, tuan punya komen ni pun sama..hahaha

pengalaman itu mendewasakan..pd sy, definasi taraf hidup tinggi terletak pada EDUCATION, HEALTH AND FOODS which i will never compromise in my life..maksudnya, ada duit atau tak, 3 perkara ini sy akan dahulukan..dan klu ada duit lebih, duit akan mengalir ke arah 3 perkara ini..makanya, org akan nampak anak saya sekolah swasta yg yurannya 4 angka, tp abah dia naik motor yamaha cup yg asap berkepuk2 tu..wpn pakai kete buruk, sy dapatkan rawatan kat hospital 10 bintang dan akan beli makanan yg elok kualiti nya wpn mahal berdentum..

pengurusan kewangan memerlukan kita untuk buat keputusan bijak..tak boleh beremosi..dan nafsu kena jaga..dan paling penting mesti ada kemahiran pekak kan telinga dan butakan mata..

betul tu azura mn....sy pun pentingkan pelajaran & kemudahan anak(jika skt ker ape ker)....sy jenis xsuke beli brg mahal,bj anak2 pun sy lbh suke biase2 jer.kdg2 ade org sanggup belikan anak2 bj2 mahal,mainan2...bg sy itu tolak ke tepi dulu...yg sy n suami amalkan..setiap minggu kami akan sedekah kan hasil kami kpd anak2 yatim...kalo xde mingu2 ke sebulan sekali pun xpe...kdg2 duit kita ni bukan 100% utk kita...

 Nak share jugak. Saya n husband dua2 keje ofis. Isnin sampai sabtu. Ahad kitorg berniaga. Kiranya kami dua dua kerja 7 hari seminggu. Memang tak ada masa langsung duduk rumah. Baju semua cuci ikut dan je, kalau x dan, 2 3 minggu la baju x bercuci. Sabtu lepas keje pegi ambik stok barang niaga pulak. Masa memang sangat terhad, badan memang letih habis. Tapi sementara masih muda ni la kene keje kuat 
Duit minyak n makan tiap hari cuma guna hasil niaga hari ahad tu je, kalau byk dpt, makan pizza, hehe. Kalau tak banyak, satu bungkus nasik kongsi dua org. Hihihi. Yang penting gaji dua dua x sentuh buat simpanan baby dalam perut ^____^

Sambungan KLIK - Isteri Urus Kewangan Keluarga IV

No comments:

Post a Comment

SUPPORT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

Contact Form

Name

Email *

Message *

Penafian (Disclaimer)
suficreative.blogspot.my adalah perkongsian mengenai kekeluargaan, kesihatan, pendapat dan pengalaman penulis sahaja. Sebarang info yang berkaitan dengan isu perubatan dan melibatkan undang-undang adalah dibawah tanggungjawab anda sebagai pengguna. Dapatkan nasihat dari pihak bertauliah sebelum mengamalkan sebarang info terutama kesihatan sebagai langkah berjaga-jaga dan keselamatan.